Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Operacja strategiczna „Zbieranie danych rybackich”

Baltica

R/V BALTICA (źródło: MIR-PIB)

Operacja strategiczna „Gromadzenie danych rybackich” jest prawnym zobowiązaniem Polski wynikającym z przepisów UE. Wraz z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej, polskie rybołówstwo morskie zostało objęte wspólną polityką rybacką UE oraz unijnym programem zbierania danych rybackich. Unijny program zbioru danych rybackich jest realizowany przez państwa członkowskie od 2001 roku, a Polska realizuje go od 2005 roku. Jest koordynowany przez Komisję Europejską. Polega on na gromadzeniu danych biologicznych, ekonomicznych i ekosystemowych dotyczących życia ryb, jakości wody, połowów i przetwórstwa rybnego. Oprócz pozyskiwania próbek z rybołówstwa komercyjnego, dane gromadzi się także w oparciu o próbki organizmów morskich pobieranych w trakcie sześciu specjalnych rejsów statku badawczego r/v BALTICA wykonywanych w ramach sieci międzynarodowych rejsów badawczych na Bałtyku koordynowanych przez Międzynarodową Radę Badań Morza (ICES).

Budżet

Na realizację operacji „Gromadzenie danych rybackich” alokowano budżet w wysokości 30 000 000 Euro, z czego dofinansowanie z EFMRiA wynosi 21 000 000 Euro a wkład z budżetu państwa 9 000 000 Euro.

Instytucja realizująca  

Operacja strategiczna „Gromadzenie danych rybackich” realizowana jest przez Morski Instytut Rybacki – Państwowy Instytut Badawczy w Gdyni.

Ciekawostki

Historia statku badawczego r/v BALTICA sięga początku lat 90 XX wieku, kiedy to Morski Instytut Rybacki rozpoczął starania o wybudowanie statku badawczego dopasowanego swoim rozmiarem i możliwościami do warunków Morza Bałtyckiego. Szybko okazało się, że projekt nie może być zrealizowany samodzielnie przez MIR. Podjęto więc decyzję o finansowaniu i budowie statku wspólnie przez dwa instytuty – IMGW i MIR.

Budowę realizowała Stocznia Remontowa Nauta z Gdyni, która wygrała przetarg na budowę statku badawczego. Umowę ze stocznią podpisano 8 stycznia 1991 roku a wodowanie statku i nadanie mu imienia „Baltica” wyłonionego w wyniku ogłoszonego konkursu nastąpiło już 22 kwietnia 1992 roku.

Matką chrzestną statku została pani Małgorzata Kozłowska z Komitetu Badań Naukowych.

31 maja 1993 roku r/v BALTICA zacumowała przy Nadbrzeżu Prezydenta gdzie odbyło się przekazanie statku do eksploatacji.

30 lat wspólnej eksploatacji r/v BALTICA przez IMGW i MIR potwierdziło trafność decyzji podjętej ponad 30 lat wcześniej mimo, że potrzeby obu instytutów są różne.

W trakcie swojej 30-letniej służby, r/v BALTICA wykonała już ponad 520 rejsów, spędziła blisko 4,8 tysięcy dni w morzu, realizując zadania badawcze obu instytutów. Tak więc były to niezmiernie pracowite lata.

Jedną z najsłynniejszych historii związanych z rejsami r/v BALTICA była ta ze stycznia 2010 roku, kiedy udało się uratować psa dryfującego na krze lodowej około 15 mil morskich od brzegu. Pies trafił pod  opiekę mechanika, pana Adama Buczyńskiego.

Baltica-pies

Po odbyciu rekonwalescencji otrzymał imię Baltic i decyzją Zarządu Morskiego Instytutu Rybackiego w Gdyni 28.01.2010 r. został zamustrowany na statek i stał się członkiem załogi. Relacje z tej historii były prezentowane przez media na całym świecie.